HieroBlogs / arie's blog / One VOIP

One VOIP


Balistraat Oegstgeest,

By arie - Posted on 12 May 2008

onevoip01

Nog maar één kastje overEindelijk het is (z)over. Na ruim tien jaar ISDN de deur uit. Een bonte verzameling kastjes armer versus gebruikersgemak rijker. Over al die
kastjes later meer zie 5 in 1 zeg maar vijf in één Eind 2001 was de stap van ISDN naar ADSL al gerealiseerd. Je blijft dan wel betalen voor het ISDN I(II) abonnement. Daar bovenop additioneel de kosten voor ADSL. Heel prettig (ge)hoor vier telefoonnummers en twee lijnen om gelijktijdig te kunnen bellen of faxen. In het dagelijks gebruik anno nu met ook nog eens een mobieltje, zakelijk en privé, bellen via internet en zelden faxen hopeloos achterhaald.
Terug naar een gewone POTS (Plain Old Telephone System) zeg maar de analoge lijn of bellen internetten via de kabel? Ja, het is mogelijk. Van ISDN terug naar een gewone lijn duurde minstens een maand waarin je zonder internet zat. En terug naar analoog, is back to the eighties. Nee liever vooruit, glasvezel, wimax of HSDPA.Alternatief is het mogelijk maar imho niet wenselijk om in die periode als overbrugging de wireless internet access points in de buurt te 'benutten'. Deze hacken/cracken is mogelijk met de correcte op Linux gebaseerde tools, sterker de meeste staan gewoon wagenwijd open. Dit schijnt echter wettelijk verboden te zijn? Lastig want het meest recente windows OS, standaard geïnstalleerd, maakt gewoon direct draadloos contact met het dichtst bijzijnde, lees het sterkste signaal hebbende, wireless access point, zodra je de laptop open klapt?Via de kabel kan ook, maar dan kun je niet soho o.a. een eigen mail of webserver draaien. En als ICT-professional pur sang is dik een maand zonder internet en geen services kunnen draaien alsof je digitale navelstreng abrupt wordt doorgeknipt. Je lifeline. Na 30K internet beats ben je non reanimeerbaar zeg maar digitaal hoog bejaard of schijndood verklaard.Ook dé favoriete provider moet dan vaarwel gezegd worden voor een kabelaar. Professionele deskundige 2e lijns hulp verdwijnt dan ver achter de horizon. Dan wordt het uren tobben, dobberen in een wachtrijpoel vol onbegrip.Van ISDN-II terug te gaan naar ISDN-I ??? Ja, dat kan. Het hoofdnummer blijft dan behouden, plus een extra MS-nummer. Dit bespaart per jaar zo'n honderd €uro.